FİTNE VE KIYAMET ALAMETLERİ BAHSİ
NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
118 - (2941) حدثنا
أبو بكر بن
أبي شيبة.
حدثنا محمد بن
بشر عن أبي
حيان، عن أبي
زرعة، عن
عبدالله بن
عمرو، قال:
حفظت من رسول
الله صلى الله
عليه وسلم
حديثا لم أنسه
بعد.
سمعت
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم يقول "إن
أول الآيات
خروجا، طلوع
الشمس من
مغربها، وخروج
الدابة على
الناس ضحى.
وأيهما ما
كانت قبل صاحبتها،
فالأخرى على
أثرها قريبا".
{118}
Bize Ebû Bekir b. Ebi
Şeybe rivayet etti. (Dediki): Bize Muhammed b. Bişr, Ebû Hayyan'dan, o da Ebû
Zür'a'dan, o da Abdullah b. Amr'dan naklen rivayet etti. (Şöyle demiş):
Resulullah (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem)'den bir badis belledim. Bir daha onu unutmadım. Ben
Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'i şöyle büyururken işittim;
«İlk çıkacak kıyamet
alâmeti güneşin battığı yerden doğması ve kuşluk zamanı insanların üzerine
dâbbenin çıkmasıdır. Hangisi arkadaşından önce çıkarsa, öteki de hemen onun
izinde olacaktır.»
118-م - (2941)
وحدثنا محمد
بن عبدالله بن
نمير. حدثنا
أبي. حدثنا
أبو حيان عن
أبي زرعة. قال:
جلس إلى مروان
بن الحكم
بالمدينة
ثلاثة نفر من
المسلمين.
فسمعوه وهو
يحدث عن
الآيات: أن
أولها خروجا
الدجال. فقال
عبدالله بن
عمرو: لم يقل مروان
شيئا. قد حفظت
من رسول الله
صلى الله عليه
وسلم حديثا لم
أنسه بعد.
سمعت رسول
الله صلى الله
عليه وسلم
يقول. فذكر
بمثله.
{m-118}
Bize Muhammeâ b.
Abdillah b. Numeyr de rivayet etti, (Dediki): Bize babam rivayet etti.
(Dediki): Bize Ebû Hayyân, Ebû Zür'a'dan rivayet etti. (Şöyle demiş):
Medine'de Mervan b.
Hakem'in yanına müslümanlardan üç kişi oturdular da onu dinlediler. Kendisi
kıyamet alâmetlerinden, onların ilk çıkanı Deccal olacağından bahsediyordu.
Abdullah b. Amr demişki: Mervan bir şey söylemedi. Ama ben Resulullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'den bir hadîs belledim kî, onu bir daha
unutmadım, Resûlullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'i şöyle buyururken
işittim...
Ve yukarki hadîsin
mislini zikretmiştir.
118-م 2 - (2941)
وحدثنا نصر بن
علي الجهضمي.
حدثنا أبو أحمد.
حدثنا سفيان
عن أبي حيان،
عن أبي زرعة
قال: تذاكروا
الساعة عند
مروان. فقال
عبدالله بن عمرو:
سمعت رسول
الله صلى الله
عليه وسلم
يقول. بمثل
حديثهما. ولم
يذكر ضحى.
{m-118-2}
Bize Nasr b. Alî El-Cehdamî
de rivayet etti. (Dediki): Bize Ebû Ahmed rivayet etti. (Dediki): Bize Süfyan,
Ebû Hayyan'dan, o da Ebû Zür'a'dan naklen rivayet etti. (Şöyle demiş):
Mervan'ın yanında kıyameti müzâkere ettiler de, Abdullah b. Amr şunu söyledi :
Ben Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)*i şöyle buyururken işittim:
Râvi yukarkilerîn
hadîsleri gibi rivayet etmiş. Ama kuşluk vaktini anmamıştır.
İzah:
Hz. İsâ'nın
gönderilmesinden murad; gökyüzünden yere indirilmesidir. İman bahsinde
görüldüğü vecihle İsâ (Aleyhisselâm) yeryüzüne indikten sonra bizim
şeriatımızla hükmedecektir. Bu babda Kaadî Iyâd şunları söylemiştir: «Ehl-i
Sünnete göre İsâ (Aleyhisselâm)’ın inmesi ve Deccal'ı öldürmesi haktır,
sahihtir. Çünkü bu babda sahih hadîsler vârid olmuştur. Aklen ve şer'an bunu
iptal edecek bir delil de yoktur. Binâenaleyh isbâtı vâcibdir.» Mutezile ve
Cehmiye fırkalarından bazılarıyle onlara muvafakat edenler bu hadîslerin
Hâtemü'n-Nebiyyin âyeti, Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in: «Benden sonra
Nebi gelmeyecektir.» hadîsi ve müslümanların icmaı ile reddedildiklerini
söylemişlerse de bu istidlal fâsiddir. Çünkü İsâ (Aleyhisselâm)'ın inmesinden
murad; bizim şeriatımızı nesheden yeni bir şeriat getirmesi değildir. Bu
hadîslerde ve başkalarında buna dâir bir söz yoktur. Buradaki sahih hadîslere
ve başkalarına göre Hz. İsâ adaletli bir hakem olarak inecek, bizim
şeriatımızla hükmedecek ve insanların terk ettiği şer'î umuru ihya
eyleyecektir.
Kötü insanların kuş
hafifliğinde ve yırtıcı tabiatında olmalarından murad; kötülüklere fesat ve
şehvetlere sür'atle inhimakleri hususunda kuşun uçmasına düşmanlık ve zulüm
hususunda da yırtıcı hayvanların tabiatlarına benzeyeceklerini anlatmaktır.
Hadîs-i gerîf de Nu'man'in şekkettiği tali veya zili kelimeleri hususunda esah
rivayet tall'dir. Tali çiğ demektir. Nitekim başka bir hadîsde bu yağmurun,
erkeklerin menisi gibi olacağı bildirilmiştir ki, bu da tali rivayetini te'yid
eder. Zül »gölge demektir.
Baldır açılmasından
murad; kıyamet gününün şiddet ve dehşetlerinin meydana çıkmasıdır.
Burada şöyle bir suâl
hatıra gelebilir : Bu hadîsin bir rivayetinde ilk Çıkacak kıyamet alâmeti
güneşin battığı yerden doğması ve Dabbetü'l-Arzın çıkması olacağı bildiriliyor.
Halbuki bunların ikisi de ilk zuhur edecek kıyamet alâmeti değildir. Kıyametin
ilk alâmeti Peygamber (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) Efendimizin
gönderilmesidir. Ondan sonra hadîslerde beyan edilen birçok alâmetler
görülecektir?. Bu suale Münâvî şu cevâbı vermiştir: Hadîsden murad; alışılmamış
alâmetlerdir. Deccal'ın çıkması, îsâ (Aleyhisselâm)'ın inmesi ve Ye'cuc
Me'cuc'un zuhuru daha önce görülecek alâmetlerden ise de, bunlar alışılmış
şeylerdendir.